Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Sorg

Sorg En delt sorg, er en halv sorg. Noen ganger kan det hjelpe å få det ut.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 13.05.18, 12:47
Daysie Daysie er offline
Godt kjent

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 368
Standard Takk for gode ord

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si da jeg virkelig har kjempet hardt for denne mannen (han har store problemer med psyken)
Jeg har brukt så mye energi, tid og følelser at jeg føler meg helt tom.

Alexx- om jeg forklarer mye detaljer er jeg litt redd for gjenkjennelse.
Men han har slitt som sagt over. Han handler ut ifra panikk og var alltid livredd for at jeg skulle svikte han eller bytte han ut.

Det har vært svik etter svik fra han nå og det er jeg som er byttet ut.
Han kontakter meg og prøver å forklare og mener han elsker meg og savner meg og ble livredd for at jeg datet andre, derfor har han gjort som han har gjort.

Det har skjedd mye mer, men kan ikke gå i detaljer på det..
Svar med sitat
Gammel 13.05.18, 17:46
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,608
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Daysie Vis post
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si da jeg virkelig har kjempet hardt for denne mannen (han har store problemer med psyken)
Jeg har brukt så mye energi, tid og følelser at jeg føler meg helt tom.

Alexx- om jeg forklarer mye detaljer er jeg litt redd for gjenkjennelse.
Men han har slitt som sagt over. Han handler ut ifra panikk og var alltid livredd for at jeg skulle svikte han eller bytte han ut.

Det har vært svik etter svik fra han nå og det er jeg som er byttet ut.
Han kontakter meg og prøver å forklare og mener han elsker meg og savner meg og ble livredd for at jeg datet andre, derfor har han gjort som han har gjort.

Det har skjedd mye mer, men kan ikke gå i detaljer på det..
Du har en annen tråd om det også, så jeg prøver å se det i sammenheng med det du forteller her. At du følger et feil mønster når det gjelder valg av kjæreste. For det er nok det som er problemet ditt.

Hvis man møter en med store psykiske problemer, da må man snu i døra med en gang, og ikke involvere seg. For den som sitter igjen "skadeskutt" er alltid den som involverer seg, og ikke den andre. Den personen hopper bare videre.

Men så er det det da, at det er lett å involvere seg i noen som har problemer. For da føler man at man kan hjelpe, omsorgsfølelsen kommer frem,
og så føler man seg kanskje litt sterk - i begynnelsen. Og så tror du at det skal gå bra, for med din støtte vil han nok bli fin, og dere får et fint forhold. Dessverre så blir det motsatt. Når vi står overfor det, så ser vi ikke helt rekkevidden av hva vi begir oss inn på. Men resultatet er ofte, som hos deg, at du blir totalt tappet for energi, og føler deg tom.

Og grunnen til det er at når man kommer i forhold med noen som har psykiske problemer, da må man sette egne behov til side. Fordi da er det partnerens behov som er viktigst, han må tas hensyn til i ett og alt. Forholdet blir på hans premisser. Og ettersom du må gjøre som han vil, tilfredsstille hans behov og glemme dine egne, så mister du deg selv. På toppen av det hele involverer du deg i hans problemer, og det drar deg ned. Man blir fort en støttekontakt istedet for en kjæreste. Og så er de jo evig redd for å bli avvist, så det ender som regel med at de går, for da blir de jo ikke avvist, det er de som avviser. - Som et forsvar. Og går til noen andre, og så tar de vel samme runden der.

Og så er det du da, som blir sittende igjen, såret, skuffet og nedbrutt. Du har blitt brutt ned av ham. Men du kan reise deg igjen, du har klart det før, og du vil klare det igjen. Du vet hvordan. Men nå er er veldig viktig at du bryter mønsteret, slik at du ikke blir brutt ned flere ganger.

Du skriver at i dette forholdet følte du deg trygg i lange perioder. Da lyser det en rød varsellampe her!
Hva var det i dette forholdet som gjorde deg trygg? Er det noe du kjenner igjen fra gammelt av, som føles trygt og kjent? Tenk litt over det, for det er viktig.

Jeg tror at du blir et lett offer for dårlige kjærester, nå du ikke krever noe av de, gjør alt for de, vil være en god kjæreste, og støtter og hjelper så godt du kan. Da kommer alle som vil utnytte deg til eget formål i horder. For dessverre så blir man utnyttet, og det har jo du blitt, og det føler du på nå. Du har blitt tråkket på, og sviktet på det groveste. Og så er han så skamløs frekk at han skylder på deg.
Når det er han som er den skyldige her!

Derfor føler du plutselig at du er verdiløs nå. Det er jo han som har gitt deg den følelsen. Da er det viktig at du reiser deg igjen, og bygger deg opp. Du vet jo hvordan. Ta deg tid, og tenk på deg selv nå. Og ikke bebreide deg selv, du gjorde så godt du kunne. (Alle kan vi treffe på mennesker som utnytter oss, men det kan vi jo ikke vite på forhånd, så ingen grunn til bebreidelser!) Saken er at du er en verdifull og god person, som har stillet opp for denne eksen din, støttet og hjulpet han, vært en god kjæreste på alle måter. Er ikke du en verdifull person da, så vet ikke jeg. Den eneste feilen du har gjort, er å falle for feil person, som ikke fortjente deg.

Nå setter du strek for han her, og bare tenk på deg selv. Dessuten - jo fortere du blomstrer, jo surere blir han. For han vil nok ha deg ned på sitt nivå. Men der er nok ikke du så lenge. Ta sommeren til hjelp og kos deg fremover, så kan det gå fortere enn du aner! :-)

P.s: Du må på ingen måte ta han tilbake i livet ditt igjen hvis han kommer og banker på!!

Sist endret av Alexx; 14.05.18 kl 00:57
Svar med sitat
Gammel 14.05.18, 07:27
Daysie Daysie er offline
Godt kjent

Medlem siden: Jun 2014
Meldinger: 368
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Du har en annen tråd om det også, så jeg prøver å se det i sammenheng med det du forteller her. At du følger et feil mønster når det gjelder valg av kjæreste. For det er nok det som er problemet ditt.

Hvis man møter en med store psykiske problemer, da må man snu i døra med en gang, og ikke involvere seg. For den som sitter igjen "skadeskutt" er alltid den som involverer seg, og ikke den andre. Den personen hopper bare videre.

Men så er det det da, at det er lett å involvere seg i noen som har problemer. For da føler man at man kan hjelpe, omsorgsfølelsen kommer frem,
og så føler man seg kanskje litt sterk - i begynnelsen. Og så tror du at det skal gå bra, for med din støtte vil han nok bli fin, og dere får et fint forhold. Dessverre så blir det motsatt. Når vi står overfor det, så ser vi ikke helt rekkevidden av hva vi begir oss inn på. Men resultatet er ofte, som hos deg, at du blir totalt tappet for energi, og føler deg tom.

Og grunnen til det er at når man kommer i forhold med noen som har psykiske problemer, da må man sette egne behov til side. Fordi da er det partnerens behov som er viktigst, han må tas hensyn til i ett og alt. Forholdet blir på hans premisser. Og ettersom du må gjøre som han vil, tilfredsstille hans behov og glemme dine egne, så mister du deg selv. På toppen av det hele involverer du deg i hans problemer, og det drar deg ned. Man blir fort en støttekontakt istedet for en kjæreste. Og så er de jo evig redd for å bli avvist, så det ender som regel med at de går, for da blir de jo ikke avvist, det er de som avviser. - Som et forsvar. Og går til noen andre, og så tar de vel samme runden der.

Og så er det du da, som blir sittende igjen, såret, skuffet og nedbrutt. Du har blitt brutt ned av ham. Men du kan reise deg igjen, du har klart det før, og du vil klare det igjen. Du vet hvordan. Men nå er er veldig viktig at du bryter mønsteret, slik at du ikke blir brutt ned flere ganger.

Du skriver at i dette forholdet følte du deg trygg i lange perioder. Da lyser det en rød varsellampe her!
Hva var det i dette forholdet som gjorde deg trygg? Er det noe du kjenner igjen fra gammelt av, som føles trygt og kjent? Tenk litt over det, for det er viktig.

Jeg tror at du blir et lett offer for dårlige kjærester, nå du ikke krever noe av de, gjør alt for de, vil være en god kjæreste, og støtter og hjelper så godt du kan. Da kommer alle som vil utnytte deg til eget formål i horder. For dessverre så blir man utnyttet, og det har jo du blitt, og det føler du på nå. Du har blitt tråkket på, og sviktet på det groveste. Og så er han så skamløs frekk at han skylder på deg.
Når det er han som er den skyldige her!

Derfor føler du plutselig at du er verdiløs nå. Det er jo han som har gitt deg den følelsen. Da er det viktig at du reiser deg igjen, og bygger deg opp. Du vet jo hvordan. Ta deg tid, og tenk på deg selv nå. Og ikke bebreide deg selv, du gjorde så godt du kunne. (Alle kan vi treffe på mennesker som utnytter oss, men det kan vi jo ikke vite på forhånd, så ingen grunn til bebreidelser!) Saken er at du er en verdifull og god person, som har stillet opp for denne eksen din, støttet og hjulpet han, vært en god kjæreste på alle måter. Er ikke du en verdifull person da, så vet ikke jeg. Den eneste feilen du har gjort, er å falle for feil person, som ikke fortjente deg.

Nå setter du strek for han her, og bare tenk på deg selv. Dessuten - jo fortere du blomstrer, jo surere blir han. For han vil nok ha deg ned på sitt nivå. Men der er nok ikke du så lenge. Ta sommeren til hjelp og kos deg fremover, så kan det gå fortere enn du aner! :-)

P.s: Du må på ingen måte ta han tilbake i livet ditt igjen hvis han kommer og banker på!!

Tusen takk for et så godt forklarende innlegg Alexx. Alt du sier stemmer helt og jeg ser at jeg igjen har ignorer varselslamper.
Grunnen til tryggheten min var nok fordi han var så avhengig av meg og omtrent forgudet meg. Men jeg ser i ettertid at dette var muligens på et litt sykelig nivå.
Han ville være med meg hele tiden: sluttet å trene, sluttet å være sosial med andre, ble lei seg om jeg gjorde noe uten han, konstant frykt og angst om at jeg skulle forlate han. Mistenkte en hver person, noen ganger også jenter for at eg skulle være utro eller bytte han ut.
Jeg ble litt mer isolert av å være sammen med han.
Han var litt sånn ‘ det trenger bare å være deg og meg i denne verden’ om du skjønner.

Jeg sliter veldig nå etter dette, men har et veldig godt nettverk rundt meg heldigvis. Alle prøver å hjelpe meg, så jeg tror jeg skal komme meg igjennom det. Men tankene sliter på meg med en gang jeg er alene dessverre..

Det hjelper ikke at han kontakter meg og vennene mine til stadighet heller.

Jeg kan aldri ta han tilbake. Jeg tror selvbildet mitt er litt skadet nå med tanke på at jeg ønsker bare han skal plutselig våkne og bli ‘frisk’ om du skjønner, men vet det ikke vil skje.

Tusen takk for gode ord <3
Svar med sitat
Gammel 14.05.18, 16:53
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,608
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Daysie Vis post
Tusen takk for et så godt forklarende innlegg Alexx. Alt du sier stemmer helt og jeg ser at jeg igjen har ignorer varselslamper.
Grunnen til tryggheten min var nok fordi han var så avhengig av meg og omtrent forgudet meg. Men jeg ser i ettertid at dette var muligens på et litt sykelig nivå.
Han ville være med meg hele tiden: sluttet å trene, sluttet å være sosial med andre, ble lei seg om jeg gjorde noe uten han, konstant frykt og angst om at jeg skulle forlate han. Mistenkte en hver person, noen ganger også jenter for at eg skulle være utro eller bytte han ut.
Jeg ble litt mer isolert av å være sammen med han.
Han var litt sånn ‘ det trenger bare å være deg og meg i denne verden’ om du skjønner.

Jeg sliter veldig nå etter dette, men har et veldig godt nettverk rundt meg heldigvis. Alle prøver å hjelpe meg, så jeg tror jeg skal komme meg igjennom det. Men tankene sliter på meg med en gang jeg er alene dessverre..

Det hjelper ikke at han kontakter meg og vennene mine til stadighet heller.

Jeg kan aldri ta han tilbake. Jeg tror selvbildet mitt er litt skadet nå med tanke på at jeg ønsker bare han skal plutselig våkne og bli ‘frisk’ om du skjønner, men vet det ikke vil skje.

Tusen takk for gode ord <3
Bare koselig det. :-) Du er kjempeheldig som har et godt nettverk rundt deg der alle prøver å hjelpe deg. Støtt deg til de, så går det fortere fremover.

Det du skriver over her får meg til å tenke en masse. Det som er viktig er at du forstår. Slik som det er nå virker det som om du har følelser for ham fremdeles, og hvis han beklager dyrt og hellig det som har skjedd, og vil ha deg tilbake, hva ville du ha gjort da? Du sier nei, men er du helt sikker på det?

Han sier at han har følelser for deg, men hvorfor forlater han deg da til fordel for en annen? Da ville han jo ha vært hos deg.
Men så sier han at han er redd for å bli avvist, det er derfor han går. Ok,
men han vil jo være like redd for å bli avvist hos den nye dama, det blir jo akkurat det samme. Så det henger da ikke på grep. Hvis han virkelig er redd for å bli avvist, ville han ikke ha vært sammen med noen jenter, men forblitt singel. Siden det er forbundet med så mye angst, som han sier.

Jeg tror han bare manipulerer deg, skjønner du. Det kan være vanskelig å se for deg som er midt oppe i det.

Men du beskriver en ting over her, som tyder på at han har et tydelig psykopatisk trekk. Og det er at han bare vil at det skal være dere to, og isolere deg fra omverden: -"Det trenger bare å være deg og meg i denne verden".
Det har han til dels klart, siden du skriver at du har isolert deg litt. Det er her varsellampene dine skal blinke rødt!.
Han ble "lei seg" om du gjorde noe uten han. Det vil jo i praksis si at du gir avkall på venner, osv. Han ville jo ikke engang at du skulle være sammen med jenter. Til og med da fikk han "angst". Jeg antar du har gitt etter for mye av det han ville, men at familien din har du ikke kuttet kontakt med. Jeg regner med at han ville at du skulle ha lite, om ingen kontakt med familien din også. Men der har jo ikke du gitt etter. Akkurat det kan være grunnen til at han gikk. For han fikk det ikke som han ville. Han vil jo ha deg helt for seg selv, isolert fra omverden. Og hvem har kontrollen over deg da?
HAN! Jeg tror det er målet hans. (for da blir det ingen påvirkning utenifra)

For da hadde du vært helt i hans makt, og det er vel det han vil.

Det at han "forgudet" deg i begynnelsen, det kan være ren manipulasjon. For da vil jo du få følelser for ham, og får man først følelser for noen, er det vanskelig å slippe taket, og kommer man i feil persons hender da, så vil han bruke det for alt det er verdt til å få kontrollen over deg og holde deg hos ham. Fordi de luringene vet at det å vekke følelser for noen det er nøkkelen.
Da får de som regel som de vil.

Men det fikk han heldigvis ikke med deg. Ennå! For jeg er redd for at (han vet jo at du har følelser for ham) kan komme tilbake til deg å be om godt vær. Han må bare vite at du blir myk nok og gir etter for flere av ønskene hans først, inkludert det å isolere deg totalt. Da har du ham på døra di med blomster før du vet ordet av det.

Jeg er sikker på at Fru Larsen kan få rett, for hun har jo spådd at du kan få ham tilbake hvis du vil. (Dvs. gir etter for hans ønsker.)

Så vær veldig obs på han fremover, for han har tydeligvis ikke gitt deg opp, siden han stadig tar kontakt. Grunnen til at jeg sier dette er for å advare deg, for det å ikke gjennomskue han og eventuelt ta ham tilbake vil bryte deg ennå mer ned, og det må ikke skje. Sier du nei til hans eventuelle ønsker, da kan du være sikker på at han går til noen andre for å se om han lykkes bedre der.

Det beste du kan gjøre nå, er forstå hvordan han er som person, og legge ham bak deg. Egentlig kan du prise deg lykkelig over at han har gått. Du forstår det nok ikke ennå, men litt lenger frem i tid vil du nok forstå det. :-) Nå er det lurt å være sammen med venner, ha det moro, og få tankene over på noe annet. Spis godt, for da får du straks litt mer energi og overskudd, og ting blir lettere å takle.

Jeg håper at jeg har skrevet noe som kan være til hjelp her, selv om det sikkert er mye å fordøye på en gang, og du fremdeles er litt nedfor.

P.s. Jeg ser det ble en lang avhandling.

Sist endret av Alexx; 14.05.18 kl 17:28
Svar med sitat
Gammel 14.05.18, 17:05
Kamo Kamo er offline
Godt kjent

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 477
Standard

Det beste rådet jeg kan gi deg Daysie er; slutt å ring spådamer og lytt til hva Alexx sier! Jeg har erfart en del av dette selv og du kan aldri få det bra som et helt menneske med en mann som han.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 18:25.