Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Oss i mellom > Prat i vei

Prat i vei Her kan du ta opp de tema du ønsker. Kan være hva som helst som ikke passer i noen av de andre forumene her.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 28.02.18, 12:30
Alexx Alexx er offline
Superbruker

Medlem siden: Dec 2006
Meldinger: 7,693
Standard Joshua French

Ja, da var Joshua French på frifot igjen, og har vært den en stund. Nå har han blitt såpass i fin form at det skal skrives bok om ferden i Kongo, med en versjon som aldri har vært lansert før. Først sa Frensch og Moland i forbindelse med arrestasjonen at de var på ferie i Kongo (guttetur), nå sier Joshua French at sannheten er at de var agenter på oppdrag. (Som det jo ble sagt den gang, men som de nektet for.) Men hvem de var på oppdrag for vil han ikke si, og hva de skulle på det stedet det sjåføren ble drept, vil han heller ikke ut med. Hemmeligheter enda altså - det kommer vel til å bli litt av en bok. Jeg skal ikke lese den.

Han virker heller ikke på meg som en person som har sittet 8 år uskyldig i fengsel.
Nei, jeg klarer ikke å tro på den mannen, og har aldri gjort det.
Men det er jo en del som gjør det, regner jeg med...

Sist endret av Alexx; 28.02.18 kl 13:11
Svar med sitat
Gammel 28.02.18, 16:53
Gemini sin avatar
Gemini Gemini er offline
Gjenganger

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,005
Standard

Aner ikke hva som er sant eller ikke, men noe sier meg at Kongo er et relativt korrupt land og at det å si sannheten ikke akkurat hadde hjulpet deres sak. Alt vil bli brukt i mot deg uansett hva man sier, så kan godt forstå at han ikke har sagt noe før.

Han ble vel heller ikke dømt for drapet.
Svar med sitat
Gammel 28.02.18, 18:10
mar
Guest

Meldinger: n/a
Standard

Hadde jeg blitt arrestert for noe i Kongo,så hadde jeg garantert nektet for alt ! i
Svar med sitat
Gammel 28.02.18, 18:11
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,407
Standard

Enig med Gemini. Vil tro "guttetur" var den minst risikable forklaringen der og da, uansett hva den sanne versjonen måtte være.
Gammel 28.02.18, 20:59
Gemini sin avatar
Gemini Gemini er offline
Gjenganger

Medlem siden: Feb 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 1,005
Standard

French ble derimot dømt til livstid for å ha drept Tjostolv Moland selv om Kripos konkluderte med at det var selvmord
Svar med sitat
Gammel 01.03.18, 19:50
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Medlem siden: Mar 2016
Meldinger: 646
Standard

Jeg vil ikke spekulere i dette og tenker og håper han er uskyldig til det motsatte eventuelt er bevist. Man blir nok herdet av å sitte så lenge i fengsel der han satt så at han kan virke litt "rar" på følelser kan nok også forklares. Hvem vet.
Svar med sitat
Gammel 02.03.18, 01:49
Krølle sin avatar
Krølle Krølle er offline
Gjenganger

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 1,913
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Alexx Vis post
Ja, da var Joshua French på frifot igjen, og har vært den en stund. Nå har han blitt såpass i fin form at det skal skrives bok om ferden i Kongo, med en versjon som aldri har vært lansert før. Først sa Frensch og Moland i forbindelse med arrestasjonen at de var på ferie i Kongo (guttetur), nå sier Joshua French at sannheten er at de var agenter på oppdrag. (Som det jo ble sagt den gang, men som de nektet for.) Men hvem de var på oppdrag for vil han ikke si, og hva de skulle på det stedet det sjåføren ble drept, vil han heller ikke ut med. Hemmeligheter enda altså - det kommer vel til å bli litt av en bok. Jeg skal ikke lese den.

Han virker heller ikke på meg som en person som har sittet 8 år uskyldig i fengsel.
Nei, jeg klarer ikke å tro på den mannen, og har aldri gjort det.
Men det er jo en del som gjør det, regner jeg med...

Jeg er mye enig med deg. Syntes lenge det var helt feil at Norge brukte så mye resursser på å få løslatt to leiesoldater som hadde vært inneblandet i drap. Men da Moland tok livet sitt fikk jeg mye mer sympati for French sin håpløse situasjon. Han ble jo dømt for drap på cellekameraten. Jeg ønsker han tilbake til Norge, for han hadde jo minimal rettssikkerhet i Kongo. Han satt fengslet under grusomme forhold der, helt nedkjørt psykisk og fysisk.

Jeg var derfor veldig glad da han kom hjem, selv om jeg syntes den TV sendingen på 17 mai med statsministeren og utenriksministeren var noe merkelig overdrevet. French var ingen norsk helt som nå var reddet. Langt derifra. Men mor French er det bare å ta av seg hatten for. Hennes innsats i alle år har gjort stort inntrykk på meg og mange med meg.

Men French selv jo virker nærmest litt avstumpet. Han gir lite uttrykk for empati med den drepte sjåførens kone. Hun ble jo kompensert sier han. Og lite takknemlig å spore for innsatsen og alle pengene Norge har brukt på å frigjøre han. Jeg tenker nok i lignende bane som Terra. Man kan nok bli følelsesmessig nummen av så mange år under umenneskelige forhold. Det handler om å overleve.

Sist endret av Krølle; 03.03.18 kl 00:57 Begrunnelse: Tok bort noen spørsmålstegn og div
Svar med sitat
Gammel 02.03.18, 22:14
Kamo Kamo er offline
Godt kjent

Medlem siden: Sep 2006
Meldinger: 565
Standard Ikke for å konspirere...

De var på oppdrag....og så har staten brukt mye penger og ressurser på dette...Vet ikke jeg, men godt at han kom unna det Kongolesiske fengslet!
Gammel 03.03.18, 00:47
Krølle sin avatar
Krølle Krølle er offline
Gjenganger

Medlem siden: Aug 2011
Meldinger: 1,913
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Kamo Vis post
godt at han kom unna det Kongolesiske fengslet!
Det er jeg helt enig i. Det var riktig nå. Jeg tenker også at å bli noe «rar» i vurderingene sine etter så mange år under grusomme forhold er vel egentlig nokså forståelig. Det er neppe særlig utviklende på noen måter å sitte i Kongolesiske fengsler.
Svar med sitat
Gammel 10.03.18, 03:06
Marulv Marulv er offline
Blir snart kjent

Medlem siden: Jan 2014
Meldinger: 104
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Krølle Vis post
Det er jeg helt enig i. Det var riktig nå. Jeg tenker også at å bli noe «rar» i vurderingene sine etter så mange år under grusomme forhold er vel egentlig nokså forståelig. Det er neppe særlig utviklende på noen måter å sitte i Kongolesiske fengsler.
Enig. Og jeg tenker han har fått din straff, (nesten) uansett hva han har gjort. Tror ikke vi kan forestillle oss de forholdene han har sittet i. Tror at alle kunne blitt litt rare av å sitte i fengsel der.
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 11:54.