Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Hverdagslig > Samfunnet og verden

Samfunnet og verden Her kan vi snakke om aktuelle tema, politikk, ting som berører oss fra media f.eks.

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 06.12.18, 14:23
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,218
Question Kriseberedskap

Hva synes du om dette? Er det bra at vi får dette, eller skaper det frykt?

https://www.tv2.no/a/10261855

MALU
Gammel 06.12.18, 14:30
Sannah sin avatar
Sannah Sannah er offline
Fersk

Medlem siden: Dec 2018
Meldinger: 3
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av MALU Vis post
Hva synes du om dette? Er det bra at vi får dette, eller skaper det frykt?

https://www.tv2.no/a/10261855

MALU
Jeg tror det er bra å bli minnet på at et angrep på landet kan komme.Verden har blitt så mye mer annerledes på relativt kort tid. Det sitter likevel litt langt inne og opprette et kriselager kjenner jeg.Men kanskje smart å gjøre det først som sist.
Svar med sitat
Gammel 06.12.18, 22:56
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,407
Standard

Egentlig ble jeg litt nervøs da jeg leste den, men så tenkte jeg litt videre. Omtrent hvert år så hører vi jo om folk som snør inne eller det går ras eller bekker oversvømmer veier så egentlig er det litt lurt å være forberedt på at infrastruktur kan havarere over litt lengre tid.

Bor selv på et sted der naturkreftene kan "bøse seg opp" i blant så selv om jeg er heldig akkurat her jeg bor så kjenner jeg mange som enkelte år har mistet strømmen i flere dager etter uvær.

Så kommer i tillegg faren for terror som kan slå ut deler av infrastruktur, så det skader ikke å være utstyrt sånn at man ikke fryser eller sulter ihjel på et par dager i det minste. (Kjøpte for mange år siden inn en gassovn for å ha til å lunke på med om strømmen skulle bli vekk midt i kaldeste vinteren, f.eks.)

Så alt i alt er det ikke så dumt.
Gammel 09.12.18, 14:54
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 16,218
Standard

Ja, kan være greit å ha litt i huset, men jeg tenker at jeg kommer ikke til å lage noe eget lager for dette. Her har vi alltid litt ekstra mat i skapene og vi har stearinlys osv. Har ikke peis eller noe annet, så ryker strømmen, blir det kaldt hvis det er på vinteren! Bor jo i leilighet.

Så jeg har nå litt om ting skulle skje, men lager ikke en egen sekk med proviant og sånn feks.

MALU
Gammel 11.12.18, 17:49
Cara sin avatar
Cara Cara er offline
Superbruker

Medlem siden: Aug 2006
Sted: Et eller annet sted i Norge
Meldinger: 7,407
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av MALU Vis post
Ja, kan være greit å ha litt i huset, men jeg tenker at jeg kommer ikke til å lage noe eget lager for dette. Her har vi alltid litt ekstra mat i skapene og vi har stearinlys osv. Har ikke peis eller noe annet, så ryker strømmen, blir det kaldt hvis det er på vinteren! Bor jo i leilighet.

Så jeg har nå litt om ting skulle skje, men lager ikke en egen sekk med proviant og sånn feks.

MALU
Samme kveld som jeg hadde svart på denne - så gikk strømmen. (Neida, den ble ikke lenge borte, men det illustrerte poenget.) Hadde stearinlys på allerede for kosens skyld så det ble ikke helt mørkt. Bor også i leilighet med bare elektrisk oppvarming så nettopp derfor kjøpte jeg meg en gassovn for mange år siden. Strømmen har aldri vært vekk så lenge at jeg har fått brukt den til det, men jeg har brukt den som ekstra varme på dager der det har vært uvanlig kaldt.

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 19:12.