Livsstilsguiden Forum

Gå tilbake   Livsstilsguiden Forum > Hverdagslig > Oppskrifter

Oppskrifter Har du noen oppskrifter du vil dele med andre? Eller er det noen du savner?

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 02.01.15, 15:16
Terra. Terra. er offline
Banned

Medlem siden: May 2014
Meldinger: 1,014
Standard

Denne har jeg fått fra "Lysalv," på et annet forum

Den hellige treenighet

Jeg tror dypt og inderlig på at det finnes en hellig treenighet. Ja jeg kaller det for det. Ingenting religiøst, men disse smakene sammen er en hellig treenighet. Jeg snakker om tomat, hvitløk og basilikum.
Verdens enkleste og beste brødskive får man ved å fjerne det flytende og frøene inni tomaten, hakk den opp og bland den med litt hakket basilikum. Eller legg basilikumen oppå brøskiva til slutt. Rist brød, stryk brødet med en hvitløksbåt som er delt i to. Legg tomatblandingen på brødet. Tilbehør er ganske enkelt salt og olivenolje. Litt mozzarella er også godt, men absolutt ikke nødvendig.
Dette er italiensk husmannskost som heter Bruschetta. (Uttales Brusketta- ikke brusjetta). Billig blir det også. Lagde det nå nettopp, og en litt stor tomat rakk til to skiver.

Gammel 02.01.15, 15:17
MALU sin avatar
MALU MALU er offline
Administrator

Medlem siden: May 2006
Sted: Bergen
Meldinger: 15,984
Standard

Ohoi!! Her var det mye godt! Skal prøve det.

MALU
Gammel 02.01.15, 15:24
Terra. Terra. er offline
Banned

Standard

Jeg spiser mest vegetarisk, men er ikke helt vegetarianer. Spiser egg og av og til fisk og kjøtt også. Kroppen min sier fra når den ønsker seg litt ekstra proteiner. Da fyser jeg på det jeg trenger. Så kan det gå lang tid før jeg får lyst på noe annet enn vegetarisk igjen.
Svar med sitat
Gammel 23.01.15, 17:42
Pocahontas Pocahontas er offline
Banned

Medlem siden: Dec 2014
Meldinger: 262
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av MALU Vis post
Ja, fisk og skalldyr tenkte jeg.

MALU
Men da er blir du ikke vegeterianer. Vegeterianer er helt uten kjøtt og alt av sjømat. Det er hovedsakelig B-12 og jern du da vil trenge fra andre kilder. B-12 får du fra ost/melk, jern fra grønne grønnsaker og korn. Det er mao ingen farer for underernæring ved å slutte å spise kjøtt.

Jeg var vegeterianer i mange år, og veganer også. Jeg har sklidd litt ut og spiser litt sjømat og melkeprodukter, dog sjeldent. Opplever helt klart helsefordeler, og syns det er åndelig berikende og ikke spise mat som kommer fra levende vesen - som faktisk ikke lever under så gode kår. Jeg tar b-12 (ikke sprøyter) og d vitamin, sistnevnte hadde jeg måttet ta uansett.

(Mulig jeg har svart på noe andre har svart tidligere, har ikke lest igjennom hele tråden).

Det er sååå mye godt man kan spise uten kjøtt (og animalsk generellt). Wraps, pizza, burgere, pasta, salater, blabla :)
Svar med sitat
Gammel 23.01.15, 17:43
Pocahontas Pocahontas er offline
Banned

Medlem siden: Dec 2014
Meldinger: 262
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Terra. Vis post
Jeg spiser mest vegetarisk, men er ikke helt vegetarianer. Spiser egg og av og til fisk og kjøtt også. Kroppen min sier fra når den ønsker seg litt ekstra proteiner. Da fyser jeg på det jeg trenger. Så kan det gå lang tid før jeg får lyst på noe annet enn vegetarisk igjen.
Proteiner er jo det letteste som finnes å få i seg uten animalsk?
Svar med sitat
Gammel 27.05.15, 17:33
Terra. Terra. er offline
Banned

Standard

Sitat:
Kan fint bli vegetarianer for jeg merker at hver gang jeg spiser noe med kjøtt i, begynner jeg å tenke på hva det er jeg spiser.. Da er det vanskelig å spise.

MALU
Se på denne lille karen da

Svar med sitat
Gammel 13.04.17, 18:36
Terra_ sin avatar
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Medlem siden: Mar 2016
Meldinger: 541
Standard

Sitat:
Oi, tusen takk! Her var mye bra. Ikke alt jeg vet hva er. Hva er tahini?

MALU
Tahini er litt som peanøttsmør bare at det er laget av sesamfrø. Kan brukes til pålegg, gjerne sammen med honning, og det kan brukes i forskjellige dressinger og sånn. Tahini får en kjøpt blant annet på Kiwi, helsekost og innvandrerbutikker.

- Mohandas Karamchand Gandhi
Svar med sitat
Gammel 13.04.17, 19:09
una una er offline
Blir snart kjent

Medlem siden: Dec 2016
Meldinger: 150
Standard

Sitat:
Etter en prat om vegetarmat, kunne jeg tenke meg å lære om dette. Jeg kunne godt tenke meg å slippe å spise kjøtt, men er så dårlig på å få i meg nok vitaminer at jeg ender opp med å måtte gå til legen for å få sprøyter med vitaminer.
Kan fint bli vegetarianer for jeg merker at hver gang jeg spiser noe med kjøtt i, begynner jeg å tenke på hva det er jeg spiser.. Da er det vanskelig å spise.

Noen som har noen gode oppskrifter? Og da tenker jeg må noe som er mer enn tomater med krydder på..

Jeg liker mye krydder, chili, hvitløk osv.

Noen som har og vil dele oppskrifter?

MALU
jeg foretrekker å spise vegetarisk,og gjort dette siden barndommen. idag er det mye vegetarisk å handle,så trenger ikke altid så mye oppskrift eller ingredienser for å spise noe godt uten kjøtt.Man kan til og med bestille vegetarisk pizza hjem :) Lykke til !
Svar med sitat
Gammel 26.10.17, 14:36
Terra_ sin avatar
Terra_ Terra_ er offline
Godt kjent

Medlem siden: Mar 2016
Meldinger: 541
Standard

Kom over denne i dag

http://www.neel.dk/vegetarretter/index.php

- Mohandas Karamchand Gandhi
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Alle tider vises som GMT +2. Klokka er nå 21:05.